Zanussi

Značky

Zanussi je italský výrobce domácích spotřebičů, který byl v roce 1984 koupen společností Electrolux. Společnost Zanussi vyváží výrobky z Itálie od roku 1946.

Společnost Zanussi vznikla v roce 1916 jako malá dílna Antonia Zanussiho. Šestadvacetiletý syn kováře v Pordenone v severovýchodní Itálii začal podnikat s výrobou domácích kamen a pecí na dřevo.

V roce 1933 uvedl Antonio Zanussi na trh značku REX, tehdy nejnovější ochrannou známku společnosti, a to u příležitosti velké mediální události té doby: nového rekordu v přeplutí transatlantické trasy (z Gibraltaru do New Yorku), s nímž italská loď „Rex“ pokořila Modrou stuhu.

V roce 1946 Antonio Zanussi zemřel a vedení rodinného podniku přešlo na jeho syny Lina a Guida. Pod vedením Lina se společnost vyvinula v moderní průmyslový koncern a v roce 1951, kdy měla více než 300 zaměstnanců, se začala orientovat na výrobu plynových a elektrických sporáků a kombinovaných sporáků na plyn a elektřinu; s rostoucí dostupností a oblibou plynových lahví uvedla společnost Zanussi na trh svůj první plynový sporák – Rex 401. V roce 1951 se společnost stala součástí koncernu.

V roce 1954 byla v Porcii otevřena továrna a bylo založeno studijní středisko pro výzkum a navrhování nových spotřebičů.

V roce 1958 byly vyrobeny první pračky Zanussi. Stejná strategie stála za vznikem Designového a výzkumného centra společnosti o rok později.

V roce 1959 uvedla společnost Zanussi na trh první chladničku „Supermarket“ s automatickým odmrazováním a dvěma přihrádkami s oddělenou regulací teploty. Na konci 50. let uvedla společnost Zanussi na trh chladničku „Tropic System“ se zaobleným tvarem. Mezitím již pračky druhé generace s předním plněním a pěti pracími programy byly vyvinuty s ohledem na požadavky důležitého německého trhu.

V roce 1960 začala společnost Zanussi vyrábět televizory. V roce 1962 vyvážela společnost Zanussi své výrobky do 60 zemí.

V roce 1964 se v Itálii poprvé objevila chladnička s přihrádkou -12°C, která byla vhodná pro uchování zmrazených potravin – „Freezermarket“ Rex. V následujícím roce uvedla společnost Zanussi na trh svou první myčku nádobí.

Následující desetiletí bylo ve znamení významných nákupů, kdy se ke skupině Zanussi připojily značky Becchi, Castor, Zoppas a Triplex, a zahájení výroby mimo Itálii. Společnost Zanussi postoupila do čela italského průmyslu domácích spotřebičů s 25% podílem na trhu a s 10% podílem na prodeji na celém kontinentu patřila k předním výrobcům v Evropě.

Koncem roku 1974 uvedla společnost Zanussi na trh pod značkou Sèleco model Ping-O-Tronic.

Smrt Lina Zanussiho a jeho nejbližších asistentů při leteckém neštěstí ve Španělsku 18. června 1968 znamenala změnu strategie. Mezitím se změnila hospodářská situace v Itálii a plány na diverzifikaci byly zmařeny finančními potížemi a dalšími problémy, které zažíval italský průmysl obecně, a společnost Zanussi se koncem 70. let a v první polovině 80. let dostala do finanční krize. Proces oživení začal v roce 1985 poté, co společnost koncem roku 1984 koupil Electrolux.

V roce 1985 společnost Zanussi představila u své řady praček systém Jetsystem, který využívá oběhové čerpadlo k čerpání vody v bubnu na prádlo prostřednictvím tryskového otvoru v těsnění dveří. To pomáhá šetřit vodou, protože prádlo je rychleji nasáklé mýdlovou vodou. Tuto funkci lze stále nalézt u současných praček Zanussi.

Do konce 80. let 20. století byl servis Zanussi provozován z Readingu v hrabství Berkshire a tvořila jej síť nezávislých opraven.

Na počátku 90. let sloučila společnost Electrolux všechny své značky ve Velké Británii pod jeden servisní subjekt. Tento subjekt byl v závislosti na regionu rozdělen mezi servisní zástupce Zanussi a místní servisní středisko Electrolux. Obecně platí, že ty, které se nacházely v oblasti s vysokou hustotou obyvatelstva, byly svěřeny zaměstnaneckým střediskům společnosti Electrolux. Společnosti Tricity Bendix, Electrolux a AEG a Zanussi měly být servisovány v rámci jedné sítě.

To se změnilo koncem 90. let a začátkem roku 2000, kdy společnost Electrolux prodala nebo předala regionální servisní střediska, zpravidla stávajícímu vedení nebo oblastním manažerům, aby je provozovali jako nezávislé podniky.

Tato servisní síť byla přejmenována na Service Force, která existuje dodnes, ale opět ji provozují nezávislé servisní společnosti, které opravují a dodávají náhradní díly pro všechny značky.

© 2024 Nakupka.cz | Nakódoval Leoš Lang